הקשר בין ג’ון קוטר לייעוץ עסקי
כדי לנהל ארגון בצורה חכמה, חשוב להכיר את המודלים העיקריים לניהול, שנכתבו על ידי גדולי החוקרים בתחום.
לאחר שתבין לעומק את התשתית של כל מודל, תוכל לבחור את המודל הניהולי שאליו אתה הכי מתחבר ולהתמקד בהטמעתו בחברה שלך. הטמעה של מודל ניהולי יכולה לשרת אותך נאמנה בכל הנוגע לשירותי ייעוץ עסקי.
פרופסור ג’ון קוטר הוא אחד החוקרים שהובילו תכנית עבודה בתחום המנהיגות. קוטר בדק את היכולות של הארגון להוביל לשינויים, מה שכיום ניתן לעשות באמצעות ייעוץ עסקי מקצועי ונכון.
בתכניתו מפרט קוטר שמונה שלבים חשובים, שלראייתו מובילים כל ארגון לשינוי והצלחה ואשר יכולים לתת למנהל את הכלים הנחוצים לו לטובת פיתוח עסקי של הארגון.
המודל של ג’ון קוטר אפקטיבי במיוחד לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, שרוצים לדעת איך לנהל נכון עסק וזאת משום שהמודל מציג נתונים פשוטים ליישום, הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו.
כל השלבים במודל של ג’ון קוטר:
המודל כולל 8 שלבים חיוניים לשינוי בעסק, אשר יכולים להוביל כל מנהל באשר הוא לעבר ניהול נכון יותר, פיתוח עסקי, יציאה ממשברים וחתירה להצלחה.
שלב 1 – יצירת תחושת דחיפות
בשלב זה צריך ליצור המנהל דחיפות לשינוי. ניתן לעשות זאת על ידי הטמעת הצורך בשינוי אצל העובדים והמנהלים.
על מנת להתחיל בשינוי ולהבין מה יש לשנות, צריך קודם כל לערוך סקרי שביעות רצון מלקוחות, הצגת נתונים המראים על ירידה במכירות או הפסדים וליווי של יועץ עסקי לארגון שיאבחן את החברה ויעזור למנהלים בתהליך.
שלב 2 – יצירת קואליציה רחבה
לפי ג’ון קוטר השינוי לא נעשה על ידי אדם אחד שהוא המנהל. לכן יש ליצור קואליציה המורכבת ממספר גורמים, עובדי קו ועובדי מטה, שיהוו רשת תמיכה לתהליך.
שלב 3 – פיתוח החזון והאסטרטגיה
בכל תהליך הכולל שינוי חשוב ליצור חזון פשוט וברור שיראה לאן השינוי הולך. בדוק את עצמך: אם אתה לא יכול להסביר את החזון ב3-5 דקות, כנראה שלא הגעת באמת לחזון המיוחל ואתה סתם הולך סביבו.
שלב 4 – הטמעת החזון בפני כל מי ששואל (וגם בפני מי שלא שואל)
חשוב להעביר את החזון לעובדים ולמנהלים כל הזמן ולחזור עליו ועל המטרות שוב ושוב בפני כל מי שרוצה או לא רוצה לשמוע, ממש כמו מנטרה. אם לא תחזור על החזון, הוא פשוט יישכח וחבל.
שלב 5 – העצמת העובדים והסרת מכשולים
בדוק האם ישנם מכשולים שיכולים לחבל בתכנית השינויים שלך. אם ישנם, בחן בעזרת יועץ ארגוני כיצד ניתן להסיר אותם.
שלב 6 – ניצחונות קטנים
אופי האדם אינו סבלני מטבעו והוא מעוניין בשינויים והצלחות כל הזמן. לכן, על מנת לעורר אמון אצל העובדים עד לניצחון הגדול של החברה, חשוב להראות שינויים וניצחונות בכל סדר גודל, כבר בחודשים הראשונים של תחילת התהליך. שים דגש על כל ניצחון ולו הקטן ביותר.
שלב 7 – התמדה והמשך השינוי
על מנת להמשיך ליישם את במודל ולקדם את התהליך, מומלץ מאוד לנהל עסק בצורה של הצלחה וניצחון לאורך זמן.
המשך עם אותן פעולות שמביאות אותך להצלחה ופיתוח עסקי טוב יותר לא רק בעודך נמצא בתוך התהליך ושתף כמה שיותר אנשים ברגעים המוצלחים, תמיד.
שלב 8 – לעגן את השינויים בתרבות הארגונית
כדי שהשינוי יישאר בראש סדר העדיפויות, אחרי הרווחים כמובן, חשוב לקבע אותו בתרבות הארגונית, תוך הטמעת מנגנוני הגנה שישאירו את השינוי קבוע, ללא אפשרות של חזרה לדרך הקודמת והכושלת.
איך המודל בא לידי ביטוי במאה ה-21?
בשורה התחתונה, כיום הובלת השינוי, פיתוח עסקי והיכולת לנהל בצורה טובה יותר מגיעים לרוב בפורמט של ייעוץ עסקי מאנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום.
אם אתה מרגיש שגם העסק שלך, גדול או קטן ככל שיהיה, דורש שינוי – חשוב להתייעץ עם יועץ עסקי שיסביר לך כיצד נכון להתחיל שינוי ויוכל ללוות אותך יד ביד בתהליך, בדרך להצלחה המיוחלת.