מיתוג עסקי – מדוע הוא חשוב בתכנון אסטרטגיה שיווקית
מיתוג ומיצוב, הם שני אלמנטים חשובים בתהליך שיווק ומשיכת קהל היעד שלכם אל החברה, העסק או השירות שאתם מספקים. אז מהם שני המושגים מיתוג ומיצוב? התשובות בהמשך.
מהו מיצוב?
מיצוב הוא הגדרת השירות שלכם בעיניי הקהל ומיקומו בשוק בסקאלת נותני השירותים הדומים לשלכם. המיצוב מאפשר לכם להעביר את המסרים לקהל היעד שלכם, על מנת שזה ימצב אותו בראשו במקום גבוה בסולם השירותים.
מיצוב הוא מושג שנטבע בתוך אסטרטגיה שיווקית והוא חלק בלתי נפרד מפיתוח עסקי ותהליך מיתוג עסקי של כל עסק.
המיצוב מגדיר את מקומך ביחס למתחרים השונים בשוק, לדוגמא: רשת הסופרים של רמי לוי ממוצבת בתודעת קהל הצרכנים כרשת סופרים זולה יחסית, בה ניתן למצוא מלבד המותגים הרגילים, מותגים זולים יותר שהרשת עצמה מייצרת.
לעומת זאת, רשת המזון טיב טעם, ממוצבת גבוה יותר בסולם והיא נתפשת בדעת הקהל כרשת הפונה אל ציבור שמחפש מוצרים שונים ואיכותיים יותר – שלא ניתן להשיג ברשתות הסופרים האחרות, ובנוסף, במחירים יקרים יותר משאר רשתות המזון בארץ.
מהו מיתוג?
המיתוג של המוצר או השירות שלכם, טמון בשם שתבחרו לתת למוצר או לשירות שאתם מספקים. הסלוגן שיגיע בעקבותיו, יסביר מהו השירות אותו אתם מציעים ברמה הראשונית, הקולעת והמדויקת.
לתהליך המיתוג יש לדאוג בתחילת תהליך השיווק של העסק, באסטרטגיה השיווקית ובפרסום.
אם נחזור אל דוגמת הרשתות נוכל להבין כי בפרסום בו השקיעה כל רשת או בהיעדר הפרסום (רשת רמי לוי אינה משקיעה תקציב בפרסום הרשת), במחירים, במראה הסופר ואיכות המוצרים בשירות הפרטני או הכוללני יותר ובמסר השיווקי – כל האלמנטים הללו הם חלק ממיתוג העסק ומיצובו ביחס למתחרים.
למיתוג של כל אחת מהרשתות שהזכרנו דאגו הרשתות כבר בשם, למשל “טיב טעם”, שמתוך השם כבר ניתן להסיק כי מדובר במעדנייה יוקרתית וגדולה, או לחלופין “רמי לוי”, שהשאיר את שמו הפרטי כשם הרשת שלו על מנת לייצר קרבה ולמתג עצמו כמותג עממי ונגיש הרבה יותר, בכל הנוגע לכוח הקנייה.
איך ניתן למתג ולמצב עסקים קטנים?
כיום, בעלי עסק המעוניינים לנהל עסק נכון, חשוב שימתגו את העסק שלהם כבר בתחילת התכנון ובניית האסטרטגיה השיווקית.
כתיבת אסטרטגיה שיווקית לעסקים קטנים שאינם מעוניינים לשכור שירותים יקרים של משרד פרסום, יכולה להתבצע על ידי חברת ייעוץ עסקי לעסקים קטנים שתאפשר שירותי כתיבת אסטרטגיה, מיתוג עסקי, ושירותי ייעוץ עסקי בעת ובעונה אחת.
כדאי לקרוא בנושא: ייעוץ עסקי לעסקים קטנים
המיתוג, כמו שכבר הוזכר, מתחיל משם העסק, המוצר, או השרות שלכם. על השם להיות חכם, קליט ומושך. רבים מבעלי העסקים יירצו לשלב את שמם בשם המותג – אך עם זאת חשוב להבין מתי נכון לעשות כן ומתי לא.
לדוגמא: אם מדובר בסטודיו לעיצוב בגדים – ניתן יהיה לקרוא לסטודיו בשמם הפרטי של המעצב או המעצבת. אם מדובר במשרד רואי חשבון או עורכי דין: מן המקובל לקרוא למשרד בשמם של השותפים באותו המשרד.
לעומת זאת, בעסקים כגון: מסעדות, גני אירועים, בתי מלון, השכרת רכב, חברות ביטוח, חנויות נעלים וכדומה, חשוב למצוא שמות קליטים, הקשורים לאווירה הכללית עם נגיעה בעיסוק המרכזי של העסק באמצעות השם או באמצעות הסלוגן.
לאחר הקמת העסק שלכם, תוכלו להמשיך את תהליך מיתוג עסקי ע”י חשיפות שונות עם שמירה על קו מנחה לאורך כל הדרך, טון שפה וצבעים אחידים שיכתיבו את הטון ויהוו סימן ההיכר שלכם בעיני הלקוחות.
לדוגמא: כאשר אנו נתקלים בריבוע כתום, אנו מבחינים בחברת אורנג’, צבעי הכחול מזכירים לנו יותר את פלאפון בעוד שכוכב סגול זורק אותנו אל סלקום.
שלושת חברות הסלולר הגדולות דאגו בעבודה של שנים ובאסטרטגיה שיווקית חכמה במיוחד לקהל היעד המשייך באופן מיידי את הסימנים אל החברה הנכונה משל היו סימן עצור עצירה מוחלטת בכביש המוסכם על כלל העולם.
15 נקודות שכדאי לדעת כשפותחים עסק חדש
לסיכום נאמר, כי על מנת למתג נכון ולמצב את העסק שלכם בצורה הטובה והחיובית ביותר מול קהל היעד, ולהגיע לפיתוח עסקי – חשוב להכין אסטרטגיה שיווקית טובה, לצאת ממנה אל בריף פרסומי טוב ולשמור על רצף אחיד של מסרים שיווקים לאורך כל הדרך.