בעולם העסקי התחרותי של ימנו, כל חברה חייבת לנהל בקפידה את תזרים המזומנים שלה ובפרט את הוצאותיה. בין היתר את שכר העובדים, אשר לרוב מהווה את ההוצאה הגדולה ביותר.
הסיבה המרכזית שהופכת את המשכורות להוצאה כה מסיבית בעסק שלך, היא שבסופו של יום, צוות העובדים הוא שמניע את גלגלי החברה.
עם זאת, המנהל חייב לשמור על מסגרת תקציבית מתאימה ומאוזנת, בכל הנוגע ליחס בין כוח האדם בחברה לבין הכסף שהוא משלם לאותם עובדים.
הדילמה מתחילה כאשר מתגלה צורך בגיוס כוח אדם נוסף, כזה שיאפשר המשך התנהלות תקינה בחברה ובמקביל את צמיחתה. האתגר המרכזי בהקשר זה נסוב סביב השאלה – האם זה הזמן המתאים לגיוס עובדים חדשים?
הוספת כוח אדם לשם הגדלת רווחים
המטרה המרכזית בגיוס עובדים חדשים, היא הוספת כוח אדם שיאפשר לחברה לגדול ולתפקד בצורה תקינה, מה שבשאיפה גם יביא להגדלת ההכנסות והרווחים. גיוס איש מכירות, נהג או פקידה לצוות הקיים, אמנם יאפשר לחברה להתפתח, אך הוא בהכרח גם ירחיב את ההוצאות הקבועות.
על כן, למנהל צריכה להיות תכנית גיוס ברורה, המתארת מראש כיצד הגדלת מצבת כוח האדם תממש את המטרות העסקיות, שלשמן החליט המנהל להעסיק עובדים חדשים.
תכנית המתאר חייבת לכלול בתוכה צפי ברור להגדלת רווחי החברה, בסכום כולל שיאפשר לשלם את הוצאות השכר העודפות החדשות. רק במידה ומטרות אלו אכן מתקיימות, כדאי ורצוי להתקדם בתהליך גיוס כוח אדם נוסף.
היזהר מאבטלה סמויה בתוך החברה!
אחת הסיבות שיכולות להביא מנהל להחלטה שגויה בנוגע לעיתוי הוספת עובד חדש, היא היעדר היכולת לזהות האם קיימת אבטלה סמויה בארגון. המונח אבטלה סמויה בהקשר זה, מתייחס למצב שבו הזמן והיכולות של העובדים הקיימים בחברה, לא מנוצלים כראוי.
על כן, לפני שתמהר לגייס כוח אדם חדש, חשוב מאוד שתבחן בקפידה, האם בחברה שלך קיימת אבטלה סמויה. אם יש משאב אנושי זמין, שלא ממקסם את יכולותיו ואשר תפוקתו אינה מספקת, התוצאה הישירה היא, שהזמן המבוזבז הזה עולה לך הרבה כסף וחבל.
במקום להוסיף הוצאה כספית מיותרת, אפשר פשוט לבצע שינויים ארגונים בחברה, במטרה להפיק מהעובדים הקיימים את המרב.
אז איך מתחילים תהליך ההתייעלות?
כפי שהבנת, השלב המקדים לגיוס עובדים, הוא לאתר בעיות ארגוניות והתנהלות לא יעילה, זאת כדי שתוכל לאבחן ולתקן את הפעילות השוטפת.
לא אחת לאחר תהליך התייעלות מתקבלת המסקנה, שקיים בחברה זמן עודף של חלק מאנשי הצוות או המחלקה, זמן שניתן לתעל בדיוק למקום בו נתגלה הצורך בהוספת כוח אדם חדש.
תהליך התייעלות כולל בתוכו פעולות מגוונות כגון שיפור המבנה הארגוני, הקניית נהלי עבודה חדשים ומסודרים ודגש על עבודת צוות נכונה ותקינה.
לא רק הטיימינג, אלא גם בחירת התפקיד
הנטייה הטבעית של מנהלים היא הוספת עובד חדש דווקא לצוות המכירות. הרי ברור שאם תגדיל את מחלקת המכירות הרווחים יגדלו, לא?
מסתבר שלא בהכרח.
טרם קבלת ההחלטה מתי כדאי להוסיף כוח אדם, יש לשאול את השאלה היכן להוסיף, באיזו מחלקה נחוצה התוספת ובאיזה תפקיד ספציפי.
לדוגמא, אם מחלקת השירות קורסת מעומס אמיתי, כלומר אין אבטלה סמויה והלקוחות מתלוננים על איכות השירות, ייטב אם המנהל יוסיף למחלקה זו את כוח האדם הדרוש. שירות הינו חלק אינטגרלי מתהליך המכירה התורם רבות למוניטין ולרווחיות והוא אינו פחות חשוב ממחלקת המכירות עצמה.
הדגש המרכזי לעניינו הוא, שבמידה ואתה מעוניין להוסיף כוח אדם חדש לחברה והבנת שזה הזמן הנכון לעשות זאת, אתה מוכרח לוודא שאת כוח האדם החדש, אתה מוסיף למקום הנכון.
הדרכה נכונה היא תנאי להצלחה!
בכדי שתהליך הוספת עובד חדש אכן ייתן את התרומה המתאימה כפי שהוגדרה בתכנית העבודה, חשוב לסיים את התהליך בהדרכה וקליטה נכונה של העובד החדש לצוות הקיים.
הדרכה טובה ויעילה אמורה לכלול הגדרת תפקיד מדויקת, תחומי אחריות וסמכות, היכרות מעמיקה עם נהלי העבודה וכמובן, הסבר מפורט אודות החזון של החברה והערכים שמנחים אותה.
בשורה התחתונה, רק כך ישלים המנהל את קליטת העובד בצורה אופטימלית, מה שיגביר משמעותית את סיכויי הצלחתו של העובד בפרט והצלחת החברה בכלל.