כל מי שעוסק בפיתוח של מוצרים טכנולוגיים, יודע ומבין כי מדובר בהשקעה גדולה אשר דורשת הרבה זמן והרבה משאבים. לא תמיד ההשקעה מתבררת כמשתלמת ולא פעם קורה וכל ההשקעה יורדת לטמיון.
מסיבה זו ממליצים כיום המומחים והיועצים העסקיים למיניהם, כי לא מומלץ כלל וכלל לוותר על הליווי המקצועי של אנשי המקצוע בתחום הייעוץ העסקי היות ורק כך ישנם סיכויים כי אכן המוצר יצליח לפרוץ דרך והיצרן או הוגה הרעיון יוכל להתחיל להרוויח עליו את הכסף שהוא מצפה להרוויח.
כאשר ניגשים אל יועץ עסקי, יהיו על פי רוב כמה וכמה שלבים לפני שבכלל תוכלו להתחיל לצאת לדרך.
האם יש ביקוש למוצר?
לפני הכול יש לחקור לעומק ולבדוק האם יהיה ביקוש למוצר שאנחנו רוצים להמציא. לא כל מוצר שאנחנו מתרגשים ממנו ומהרעיון העומד מאחוריו, הוא מוצר שאכן יצליח למכור ולהצליח.
חשוב לבדוק גם האם כבר ישנם מוצרים דומים וביצועים כמו זה. לא פעם מתברר כי כבר היו חכמים שחשוב על הרעיון ומחות חריפים שהצליחו להקדים אתכם. הם כבר עמלו על המוצר הטכנולוגי הזהה ממש לאותו מוצר וכבר יש לו פלח שוק. במקרים כאלה לא ממש בטוח שכדאי לכם ללכת על השקעה כזו. היא עשויה להתברר כבלתי משתלמת בעליל.
מיהו קהל היעד של המוצר?
נושא נוסף אותו יש לבדוק היטב – מיהו קהל היעד של המוצר. כלומר למי אתם חושבים לייעד את המוצר ומי אמור להתעניין בו. כאשר אתם מתמקדים בקהל יעד ספציפי, אתם למעשה יכולים לבדוק מהם הצרכים של אותו יעד והאם אכן תהיה התעניינות מצדם באותו מוצר.
אם יש לכם קהל יעד מוגדר, אתם יודעים למעשה איך לבנות את המוצר וכיצד לתכנן אותו בהתאם לצרכים. רק כך הוא אכן יענה על הדרישות ועל כן גם יהיה לו ביקוש.
יש הוצאות בדרך
השורה התחתונה בכל השקעה היא כמובן הרווחים. כל מי שחושב על מוצר או רעיון כלשהו בו הוא רוצה להשקיע, מחפש לא רק לפרוץ דרך מבחינה טכנולוגית. המטרה היא כמובן רווח כספי.
אז גם אם נראה כי ההשקעה ביחס לרווחים הצפויים הינה מזערית, הרי מתברר לא פעם כי הוצאות רבות שכלל לא נלקחו בחשבון, באים על חשבון ההכנסות עד שבסיכומו של דבר כמעט ולא נשארים רווחים.
לא פעם ישנן הוצאות תקורה שונות כמו הוצאות שכירות, הוצאות עבור חשמל, הוצאות אינטרנט, טלפון, מים ועוד. כך גם יש לממן לא פעם את ההוצאות עבור עובדים נוספים או מנהלי צוות עד שההכנסות כבר לא ממש שוות את כל ההשקעה.
יועץ עסקי מנוסה, הוא זה שאמור ללוות את הממציא, החל משלב הרעיון עבור דרך בדיקות השטח היסודיות וכלה בשיווק שלו בפועל.