מודל עסקי הכולל בתוכו גיוון, הגינות והכללה כיום חזק הרבה יותר מאשר בעבר. בואו ניקח צעד אחד קדימה, ונביט מקרוב על הדרך שבה גיוון מנצח יריבים, ויכול לתת יתרון משמעותי ושגשוג לחברה.

האם באמת גיוון מוביל ליותר רווחים?

מחקרים רבים מהעת האחרונה מראים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שגיוון במקומות העבודה, בעיקר בדרג הבכיר, יש ערך והוא מהווה גורם משמעותי ביתרון של עסקים מגוונים על פני אלה שאינם. הדוחות האחרונים אף מוכיחים שלא רק שככל שעסקים מגוונים הם יותר חסינים ויכולים לצלוח משברים לאורך זמן יותר בקלות מכאלה שאינם מגוונים, אלא גם שקיימת קורלציה מובהקת בין גיוון בדרג המנהל לבין ביצועים פיננסים מוצלחים של החברה. במילים אחרות, על פי רוב, ככל שהחברה היא מגוונת יותר כך היא רווחית יותר, ויתרה מכך היא גם עמידה יותר בפני משברים עסקיים כאלה ואחרים.

הממצאים הללו מגובים בתוצאות שהופקו על ידי חוקרים מובילים בתחום, על ידי איסוף נתונים שונים אודות למעלה מ- 1000 חברות גדולו המפוזרות ב 15 מדינות שונות. החוקרים יצרו מדד שנקרא “הקשבה חברתית” והפיקו ממנו תובנות חדשות ומהותיות לגבי החשיבות של ההכלה במקומות העבודה. למעשה המחקר העלה שחברות שבהן מתקיים גיוון רב נדרשות להשקיע הרבה יותר תשומת לב להכלה, למרות (ואולי אף בגלל) שהן מגוונות יחסית. לא די בכך שהחברה תהיה מגוונת ותו לא, אלא צריך שהעובדים בינם לבין עצמם יכילו את המורכבות האתנית המגדרית והתרבותית ויתנו מקום כדי שיהיה נוח לכל אחד ואחת להתבטא. חברות שהשכילו לבצע פעולות חיוניות להכלה במקומות העבודה יכלו להפוך את המורכבות שבגיוון ליתרון כלכלי, לרווחיות ולביצועים טובים יותר לאורך זמן.

 מהי המגמה העולמית כיום מבחינת הגיוון במקומות העבודה?

מעקב אחרי הנתונים ממאות החברות במחקר לעיל החל משנת 2014 העלה כי ישנה צמיחה איטית ומדודה בגיוון בחברות הגדולות אך החוקרים מצאו שהעליה הזאת למעשה מסווה על קיטוב הולך וגובר בקרב הארגונים הללו. העלייה כשלעצמה בגיוון היא מבורכת כפי שהסברנו לעיל אך נראה מהנתונים שחברות משתמשות בגיוון ככלי שנועד להאפיל על המתחים השוררים בדרג הניהולי. בעוד שישנן חברות שעשו צעד קטן, כאלה  נשארו במקום או, לצערנו הרב, אפילו הלכו אחורה בתחום זה, ישנם חברות שביצעו קפיצה משמעותית ומשמחת בגיוון בצוותים המובילים בחברות שלהם. המחקר מראה שאותם אלו שביצעו את ההתקדמות בגיוון אימצו שיטות מיוחדות יחודיות לעסקים שהתמקדו בהכלת הגיוון. החוקרים מדגישים את התחומים שבהם חברות צריכות לנקוט בפעולה משמעותית יותר כדי ליצור תרבות מכילה לאורך זמן ולקדם התנהגות היכולה להכיל מורכבות מגדרית, אתנית ותרבותית.

יש להדגיש שהמחקר נעשה לפני פרוץ הקורונה ששינתה את המבנים הקונבנציונלים של העסקת עובדים והתפעול של החברות, אך החוקרים חוזרים ומדגישים כי הממצאים רלוונטים, אף ביתר שאת, לעולם החדש לאחר המגפה.

מחקר נוסף שנערך בשנת 2019 העלה כי חברות שנמצאו ברבע העליון של הגיוון בעבודה, מבחינת שילוב בין מגדרי, בקבוצות ההנהלה שלהם היו בסבירות של 25% יותר לרווחיות (רווחים מעל הממוצע) מאשר חברות שנמצאו ברביעים התחתונים. נתונים אלו מצביעים על כך שעלייה ניכרת בגיוון מתבטאת ברווחיות, לשם ההשוואה בשנת 2017 הסבירות לרווחיות של חברות מגוונות הייתה 21% ואילו בשנת 2014 רק 15%.

רוצים שיטה שבמינימום עלויות תגדיל לכם את העסק?

השאירו פרטים וקבלו מאיתנו שיחת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    שדה חובה
    שדה חובהנא להזין מספר טלפון תקין

    כמה שווה גיוון מגדרי באחוזים?

    יתרה מכך, נמצא במחקר שככל הייצוג הנשי גדל כך גדלים הסיכויים לביצועים טובים יותר ולרווחיות גבוהה יותר לחברה. לשם ההמחשה חברות שבהן היו למעלה מ30% נשים בדרג המנהל היו בסבירות גבוהה יותר להצלחה של החברה על פני חברות שבהן הייצוג הנשי בדרג זה היה בין 10% ל30%. באופן אחר אפשר לומר שככל שיש יותר נשים בחברה, והגיוון המגדרי מובהק יותר, כך ההצלחה והתפוקה של החברות עולה בהתאמה. הפער בסבירות של הביצועים בין החברות הכי מגוונות להכי פחות מגוונות הוא 48%, כלומר שגיוון שווה כמעט חמישים אחוז סיכוי של צמיחה ורווחיות של החברה.

    האם גם גיוון אתני ותרבותי מוביל לביצועים יותר טובים של החברה?

    בחינה נוספת של הייצוג האתני והתרבותי בעבודה, מאותו מחקר, העלתה שהממצאים ב2019 החברות ברבעון העליון של הגיוון האתני והתרבותי השיגו ביצועים טובים יותר מאלו שברבעון התחתון ב36%, מה שמהווה בנוסף עלייה מדודה משנת 2017 שבה היה 33% רווחיות ומ2014 שבה היה 35% רווחיות. החוקרים מעירים שגיוון אתני גורם לסבירות גבוהה יותר לביצועים טובים מאשר גיוון מגדרי. בתוך מנהלי חברה כדאי ראשית שיהיה גיוון אתני ולאחר מכן גיוון מגדרי, אך חשוב לזכור שזה לא בא אחד על חשבון השני. כאמור כדי להשיג רווחיות גבוהה יותר נדרש ליצור גיוון אתני מגדרי ותרבותי ולהכניס תרבות של הכלה.

    האם גיוון הוא מספיק כשלעצמו?

    ממצאים אלה מדגישים את החשיבות לא רק של הכלה באופן כללי אלא גם של היבטים ספציפיים של הכללה. גם חברות מגוונות יחסית מתמודדות עם אתגרים משמעותיים ביצירת סביבות עבודה המאופיינות מחד גיסא, במנהיגות ואחריות כוללת בין מנהלים, שוויון והוגנות הזדמנויות, ומאידך גיסא, בפתיחות, חופש, משוא פנים ואפליה.

    החוקרים בדקו מקרוב את החברות המגוונות יותר של מערך הנתונים הללו, שכפי שראינו יש סיכוי גבוה יותר להשיג ביצועים כלכליים טובים יותר על ידי גיוון אתני מגדרי ותרבותי. החוט המשותף המקשר בין החברות המובילות בגיוון ובהצלחה העסקית הוא אימוץ של גישה שיטתית וצעדים נועזים לחיזוק ההכלה. החוקרים יצרו דו”ח שנראה להלן, בהסתמך על שיטות עבודה מומלצות של חברות אלה.

    חמישה תחומי פעולה שנדרשים כדי להפוך גיוון לערך כלכלי

    • להבטיח ייצוג של כשרונות מגוונים – ייצוג הינו מניע חיוני להכלה. חברות צריכות להתמקד בקידום כשרונות מגוונים לתפקידי ניהול – מנכל”ים, מנהלים טכניים ודירקטורים. החברות צריכות לבנות מודל עסקי שכולל את הגיוון ושיתקבל היטב בחברות השונות. כחלק מכך נדרש לחשוב ברצינות אילו צורות של מגוון רב-משתני לתעדף (לדוגמה, מעבר למגדר ולאתניות) כתלות בחברה הספיצפית ובייעודה. הם גם צריכים להגדיר את הקשיים והבעיות שמונעות ייצוג של עובדים מצטיינים מגוונים.
    • חיזוק אחריות מנהיגותית ויכולות עבור גיוון במקומות העבודה –  חברות צריכות להציב את מנהיגי הליבה והמנהלים העסקיים שלהן בלב מאמץ הגיוון, מעבר לפונקציית משאבי האנוש או למנהיגי קבוצות המשאבים של העובדים. בנוסף, עליהם לא רק לחזק את יכולות המנהיגות המכילה של המנהלים והמנהלים שלהם, אלא גם להעמיד את כל המנהיגים באחריות על ההתקדמות בתחום הגיוון במקום העבודה.
    • שוויון הזדמנויות באמצעות הוגנות ושקיפות –  כדי להתקדם לעבר מריטוקרטיה אמיתית, חיוני שהחברות יבטיחו משחק הוגן בקידום ובהזדמנות. עליהם לפרוס כלי ניתוח כדי להראות שקידום מכירות, תהליכי שכר והקריטריונים שמאחוריהם, שקופים והוגנים; לשלול תהליכים אלה; ולהוכיח שהן אכן שואפות לעמוד ביעדי הגיוון באמצעות מעקב הדוק בתוכניות שבעבודה ארוכות הטווח שלהם, בייחוד בתחום משאבי אנוש.
    • קידום פתיחות והתמודדות עם אפליה וגזענות – חברות צריכות לשמור על מדיניות אפס סובלנות להתנהגות מפלה, כגון בריונות והטרדה, ולסייע באופן פעיל למנהלים ולצוות לזהות בעיות ולטפל בהן. כמו כן, עליהם לקבוע נורמות להתנהגות פתוחה ומסבירת פנים ולבקש ממנהיגים ועובדים להעריך זה את זה כיצד הם עומדים בסטנדרט זה.
    • טיפוח שייכות באמצעות תמיכה חד משמעית בגיוון אתני מגדרי ותרבותי – חברות צריכות לבנות תרבות שבה כל העובדים מרגישים שהם יכולים להביא את כל עצמם לעבודה. מנהלים צריכים לתקשר ולאמץ באופן גלוי את מחויבותם לצורות שונות של גיוון, בניית חיבור למגוון רחב של אנשים ולתמוך בקבוצות משאבי עובדים כדי לטפח תחושת קהילה ושייכות. חברות צריכות להעריך באופן מפורש שייכות בסקרים פנימיים ובדרכים יצירתיות נוספות.
    פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
    זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו