אסטרטגיה שיווקית
כל ארגון מתחיל את דרכו ביצירת אסטרטגיה שיווקית אשר תתווה את פעילותו. האסטרטגיה מורכבת מהיעדים והמטרות של החברה כמו גם הקצאת המשאבים, תוכנית עסקית ותכנון פרויקטים עתידיים ונוספים.
אסטרטגיה שיווקית שמה לה למטרה להביא את המוצר או השירות, פרי פיתוח החברה, אל קהל היעד בצורה הטובה ביותר. היא כוללת את פילוח השוק ובחירת הפלח המתאים ביותר אליו ישווק המוצר, בחירת פורמטים וניסוח ההצעה השיווקית המתאימה.
חשיבותה של האסטרטגיה השיווקית לארגון
הערך של אסטרטגיה שיווקית נכונה ואפקטיבית הנו למעשה רווחיות החברה. ארגון אשר ייצר מוצר או שירות, ויהיה זה המוצר המתקדם והטוב ביותר בתחומו, לא יוכל להרוויח ולהשיג את יעדי המכירות שלו ללא הגשה נכונה של המוצר ללקוח.
יצירת תמהיל שיווקי נכון, כתיבת תכנית עסקית, התאמת המוצר ללקוח, ניתוח תוצאות, כל אלו ועוד נדרשים לצורך הגדלת היקף המכירות.
אסטרטגיה שיווקית – גם בעתות משבר
לעיתים בוחרות חברות ‘לרוץ’ קדימה ללא אסטרטגיה שיווקית מסודרת. מצב זה מונע את יכולת התחקור והבקרה על ערוצי ההכנסה הרווחיים ומציאת הכשלים שבדרך.
בניית אסטרטגיה שיווקית מתאימה אשר בוחנת מחדש את תנאי השוק, את הביקוש למוצר ואת החלופות האפשריות לסוגי מוצרים, מחיר, ערוצי הפצה ועוד, תסלול עבור החברה את הדרך החדשה ותסייע לה להפיק את המרב ולממש את הפוטנציאל העסקי שלה.
מרכיבי אסטרטגיה שיווקית
מרכיבי האסטרטגיה מתחלקים ל-4 קבוצות עיקריות: אבחון וניתוח סביבת הארגון, מדיניות המוצרים, מדיניות התקשורת השיווקית וקביעת ערוצי ההפצה. בבחינת קבוצות אלה לפרטים ניתן לנתח את תמהיל השיווק.
המוצר (Product) – קביעת המוצר המתאים לייצור ושיווק. בנושא זה יש לקבוע ולבחון את רמת המוצר ומוצרים שונים מאותו התחום, האם החברה תבצע מיקוד מתאים ותחליט על פיתוח מוצר לשוק ספציפי או שתנסה לפנות לקהל גדול.
המחיר (Price) – במסגרת זו נקבעת מדיניות התמחור של החברה, מהו המחיר שיוצע לאיזה פלח שוק, באילו תנאים יתקיימו מבצעים והנחות ועוד. המחירים הם נגזרת של סביבת הארגון (ניתוח התחרות, בדיקת הזדמנויות), של עלויות, זמינות המשאבים ונתונים נוספים.
מקום (Place) – קביעת ערוצי ההפצה של המוצר ומיקומם. האם באמצעות חנויות קמעונאיות, רשתות, העסקת סוכני הפצה שונים או אלטרנטיבות אחרות.
קידום (Promotion) – קביעת מדיניות התקשורת השיווקית, יצירת המסרים השיווקיים הנכונים, קמפיינים פרסומיים הכוללים פרסום ברדיו, טלויזיה, חלוקת עלונים, שיווק באינטרנט בכלל ובמסגרת רשתות חברתיות בפרט.
לאחר בדיקת התמהיל השיווקי מגבשת החברה את האסטרטגיה לשלביה לרבות שלבי תוכנית השיווק, מסגרת זמן והקצאת משאבים ליישומה, צורת הבקרה וניתוח התוצאות של כל שלב ושלב עד ליישומו המדויק. זהו הסוד של שיטת הייעוץ ב-Advising, אנו לומדים את צרכיו המדויקים של הארגון ותופרים בעבורו חליפת ייעוץ אישית ויעילה.
אסטרטגיה שיווקית היא השלב החשוב ביותר במכירת המוצר או השירות ללקוח. פניית החברה לקהל יעד בצורה שאינה ממוקדת לא תצליח להשיג את היעדים שהכתיבה החברה מבעוד מועד.
ייעוץ עסקי המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווקיות מסייע לארגון להרכיב את האסטרטגיה השיווקית המתאימה לו ביותר ומקנה לו כלים מעשיים יקרי ערך שיעמדו לרשותו בהווה ובעתיד.