שפת גוף – הרבה יותר ממילים
התנוחה בה תבחר לשבת, הדרך בה תציג את עצמך, לחיצת היד, הבעות הפנים – כל אלה אומרים עליך הרבה יותר מהמילים בהן אתה בוחר להשתמש.
כמו כל שפה אחרת גם שפת הגוף היא שפה שניתן ללמוד וחובה להכיר במטרה להעביר את המסרים הרצויים. היכולת לשלוט בשפת הגוף שלך ולדעת לקרוא ולפרש את שפת הגוף של האחר תקנה לך יתרון משמעותי באינטראקציות יומיומיות ועסקיות כאחד.
שפת גוף ככלי בתקשורת בין אישית אפקטיבית
שפת גוף היא למעשה שפת התקשורת האינטואיטיבית ביותר והיא משדרת מסרים חיוביים ושליליים באופן טבעי וללא מחסומים. כמו כל שפה אחרת כאמור, על מנת ללמוד אותה בהצלחה, יש להתאמן כמה שיותר. אנו ב- Advising מלמדים כיצד לעשות זאת באמצעות טכניקות שונות ואפקטיביות, במסגרת אימון וייעוץ עסקי.
מספר עקרונות בסיסיים כמו: צורת הישיבה, תנועות הידיים והמבט, יכולים ללמד רבות על טיב האינטראקציה עם הפרטנר שלנו ולהשפיע על אופי השיחה. ישיבה רגל על רגל לדוגמה, מעידה על חוסר פתיחות, השענות לאחור מעידה על שעמום, הישרת מבט נתפסת כנחרצות והשפלת מבט כהשפלה. ידיים המונחות בכיסים יעידו על חוסר הבעת עמדה והנחת יד על האדם שלצידך תיתפס כעליונות.
חשוב להבין כי האדם איתו באים במגע הוא כמו מראה, כלומר, מה שנשקף כלפיו, הוא ישקף חזרה: חיוך, ריחוק או עוינות, ולכן שפת הגוף מהווה כלי משמעותי ביותר באמצעותו ניתן לשנות את גישתו של האחר.
שימוש בשפת גוף חיובית והימנעות מתגובה ל-שפת גוף עוינת של הצד השני מעניקה שליטה והופכת את התקשורת לנעימה ואפקטיבית יותר.
קראו בהרחבה: על תקשורת בין אישית
חשיבות שפת גוף בניהול משא ומתן עסקי
משא ומתן, מעצם טיבו, נועד ליצור הסכם בין שני צדדים בעלי אינטרסים מנוגדים כאשר כל אחד מהצדדים שואף להשיג יתרון יחסי.
ניתוח ופירוש שפת גוף של הפרטנר העומד מולך בעת ניהול משא ומתן, תוכל לסייע לך לגלות את נטיות ליבו, לעמוד על מטרותיו האמיתיות, לזהות את ההתנגדויות הבלתי מילוליות ובכך להטות את ההליך לטובתך.
עקרונות לא מילוליים בניהול משא ומתן אפקטיבי
שימוש בשפת גוף חיובית וסמכותית – יש לנסות לייצר אוירה נעימה וידידותית ככל האפשר. עם זאת, יש להקפיד על סמכותיות שתבהיר לצד השני מהם הגבולות והקווים האדומים שלך, שאותם אין לחצות.
שיקוף שפת הגוף של הצד השני – יש לשקף את שפת הגוף של הצד האחר, לגלות הבנה לעמדותיו ולתמצת אותן. מחווה זו תגרום ליצירת הדדיות בלתי מודעת בצד השני.
הימנעות ממחוות אגרסיביות ושפת גוף לוחמנית – דבר העלול לגרור את הצד השני לתגובה דומה, להביא לתקשורת בין אישית שלילית ולגרום לפיצוץ ההליך.
הימנעות משימוש באסטרטגיות מניפולטיביות – אשר עלולות לפגוע באמון ההדדי העדין והעדפת אסטרטגיות של שיתוף פעולה.
היכולת לשלוט בתשדורות הלא מילוליות שאנו מעבירים מחד, ולדעת לפרש את שפת הגוף של האחר מאידך, מסייעת בבניית תקשורת בין אישית אפקטיבית ומהווה מיומנות ניהולית משמעותית ביותר.
מיומנות זו עשויה להוביל לקיצור דרך בפתרון מחלוקות, לאסטרטגית ניהול נכונה יותר, להקנות יתרון בניהול משא ומתן, ובשורה התחתונה – עשויה להביא לחסכון משמעותי בזמן ואף לעשות את ההבדל בין הצלחה וכשלון.
קראו בהרחבה: על סגנונות תקשורת שונים