מה זה אומר מיתוג עסקי?
אחד ממרכזי הכבידה המשמעותיים ביותר של כל עסק הינו איכות המותג. מותג חזק מאפשר לעסק להגדיל את רווחיותו גם בשוק תחרותי, מקנה לו יתרון בכניסה לתחומי פעילות חדשים ואף תורם למיצובו בשוק העבודה והופך אותו לאטרקטיבי יותר בעת תהליכי גיוס עובדים.
מיתוג של עסק הוא תהליך חשוב מאוד ויש לתכנן ולפתח אותו מיומו הראשון של העסק ולאורך זמן. בעת בנייה של אסטרטגיה שיווקית תינתן תשומת לב משמעותית לתהליך המיתוג, כולל בחינה של אסטרטגיית פרסום המתאימה לערכי המותג.
חשוב להבין שמיתוג אינו רק פרסום, שיווק או יצירה של לוגו נאה לעסק. מותג עשוי לטמון בתוכו רכיבים משתנים ומה שמגדיר בצורה הטובה ביותר את המושג מותג זו תפישה. הדרך בה נתפש העסק או המוצר על ידי קהל הלקוחות.
כאשר המותג של העסק מבוסס דיו ומובחן ממותגים אחרים הסובבים אותו, הוא מהווה כלי שיווקי רב עוצמה המושך אל העסק לקוחות מוכוונים יותר, היודעים כי השירות או המוצר שמציע העסק הם המתאימים ביותר עבורם.
מיתוג משפיע על ההחלטה איפה לקנות
לכל המוצרים שאנחנו קונים יש מספר גדול של עסקים, חברות ומשווקים. אם ניקח למשל ביגוד, הנעלה או מזון, האפשרויות שעומדות בפני הצרכן בנוגע לשאלה היכן לרכוש את אותו מוצר הן רבות.
התשובה לכך היא בשאלה מהי רמת מודעות המותג (Brand Awareness) שקיימת אצל הצרכן. מהם הערכים והיתרונות הקיימים במוצר לעומת מוצרים אחרים, כיצד מזדהה הצרכן עם ערכים ויתרונות אלו והאם הם מתאימים לו.
אם לצורך הדוגמא תשאל כל אחד בישראל האם הוא מכיר את המותג “רולס-רויס®”, כמעט כולם ישיבו כי זוהי חברה שמייצרת את אחת ממכוניות היוקרה הטובות בעולם.
אמנם, אם נשאל את השאלה כמה מכוניות בעצם נמכרו בישראל משנת 1948 ועד היום? התשובה לכך היא אפס. אפילו לא מכונית אחת. (ייבוא אישי אינו נכלל).
אז איך יכול להיות שכולם מכירים את המותג אבל הוא מעולם לא נמכר בישראל? זהו כוחו העצום של מותג ומודעות מותג.
חברות כדוגמת רולס-רויס® מיתגו את עצמן עם מותג בעל ערכים ברורים והפיצו את הלוגו, האיכויות והיתרונות של המוצר שלהם ברחבי העולם. בכך יצרו בידול ברור בינם לבין המתחרים, כמו זרקור בשמי הלילה.
אז איך ממתגים נכון?
תהליך של מיתוג עסקי ובמיוחד כשמדובר על עסק חדש, מחייב ליצור מעטפת של ערכים, יתרונות, אמפתיה ורגשות אודות העסק, המוצר או השירות.
מיתוג איכותי כולל מעטפת גרפית מתאימה כמו לוגו נכון, סלוגן מנצח, שילוט ואביזרי שיווק בצבעים המתאימים, עלוני מידע ללקוח, המתארים את יתרונות המותג וכן הלאה.
לאחר שבנית את המעטפת הגרפית ויצקת לתוכה ערכים ויתרונות, הגיע השלב להביא זאת לידיעת הלקוחות הפוטנציאליים שלך.
פרסום המותג שלך במדיות השונות כגון רדיו, עיתונות, טלוויזיה, שילוט חוצות וכמובן שיווק באינטרנט, הם רק חלק מהאמצעים לעשות זאת.
המטרה היא לחזור על המסרים והיתרונות פעם אחר פעם, בצורה עקבית ומתמשכת, על מנת להחדיר את המודעות לקיומו של העסק שלך למוחו של הלקוח.
חשוב לדעת שמבנה המיתוג חייב להיראות בצורה אחידה בכל מקום בו מפורסם או נמצא העסק וכמובן שגם עיצוב בית העסק חייב להיות תואם לערכי המותג וכך גם כל הפרסומים שחושפים את העסק ללקוח.
מותג יכול להיות שם העסק עצמו, נניח כמו מקדונלס® או אופיס דיפו®, או לחלופין שם המוצר שאתה מוכר כגון במבה® או אדידס®.
תהליך מיתוג נעשה בדרך כלל על ידי חברות שמתמחות בתהליכי מיתוג כמו סטודיו לעיצוב או משרד פרסום.
כמו כן מומלץ לשכור את שירותיו של קופירייטר על מנת לגבש שם נכון לעסק, סלוגן מנצח וטקסט איכותי המתאר את יתרונות המותג שלך.
לסיכומו של עניין
בניית מותג זה תהליך ארוך ומתמשך שאינו קורה בן לילה. זהו מרכיב חשוב מאוד בהצלחתו של עסק חדש ובנייה נכונה של המותג יכולה לתרום משמעותית לחיזוק וייצוב העסק לאורך זמן.