בעידן שלנו התחרות בעולם העסקים רק מתגברת ומחמירה. על כל עסק שנפתח בתחום מסוים, קיימים עוד עשרות עסקים דומים שמציעים מוצרים ושירותים דומים. אז איך בכל זאת אפשר לבלוט בתחום שלך ולצבור לקוחות? יועצים עסקיים יטענו כי התשובה היא בידול עסקי. 

 

מה זה בידול עסקי?

 

בידול עסקי היא אסטרטגיה שמטרתה לייצר ייחודיות מסוימת לעסק ולהבליט אותו מעל כל המתחרים. בידול עסקי יכול להתבצע בהקשרים ותחומים שונים, כאשר כל בידול עסקי יביא ככה”נ קהל לקוחות מעט שונה.  לקוחות מזהים את ייחודיות העסק שנוגעת לצרכים הספציפיים שלהם, בידול זה מושך את הלקוחות אל העסק. במידה והלקוחות מרוצים מהעסק ושירותיו, לאחר שהגיעו אליו, הם יחושו יותר נאמנות למותג וייתכן והדבר יעודד אותם לחזור ואף להמליץ על השירות והמוצרים. בידול עסקי מסייע לבעלי עסקים להגדיל את קהל הלקוחות שלהם וכך להגדיל את המכירות בעסק.

 

סוגי בידול עסקי

 

בידול עסקי על ידי שירות או מוצר ייחודי


עסקים המציעים מוצרים או שירותים ייחודים וחדשניים, שלא נראו קודם בשוק, כמו אפל, וויז ועוד חברות רבות אחרות, מצליחים לבדל את עצמם מול המתחרים. כאשר עסק, המציע מוצר ייחודי, פורץ לשוק הוא מיד צובר התעניינות וסקרנות בקרב הלקוחות כיוון שהמוצר אותו הם מפרסמים הוא חדש ולא מוכר. מינוף הפרסום סביב המסתורין והחדשנות של המוצרים יכולה לצבור קהל לקוחות רחב וציפייה מרובה שמחייבת התאמה לציפיות הלקוחות. לכן, אם אתם בוחרים לפרסם מוצר חדש ומסקרן יש לוודא כי ה”באז” סביבו יהיה בהתאם למטרתו האמיתית של המוצר, זאת כדי למנוע אכזבה בקרב הלקוחות, שציפו יותר מידי, שתגרור ירידה במכירות.

 

בידול עסקי באמצעות פנייה לסגנון מסוים


דרך מעולה לבדל את העסק שלכם משאר העסקים בתחום היא על ידי התמקדות בקהל יעד מסוים. הדבר אולי יעניק לכם כמות לקוחות קטנה יותר, אך נאמנה הרבה יותר, כי אותם לקוחות לא יכולים לפנות לכל עסק בתחום כדי לקבל את צרכיהם. כך לדוגמה, קיימות פיצריות רבות ברחבי הארץ, אך מעטות מהן מציעות פיצות לטבעוניים, כמו כן מסעדות כשרות לציבור שומר הכשרות ועוד.פנייה לסגנון מסוים מאוד בתחום תסייע לשפר את אפקטיביות הפרסום ותמשוך את הלקוחות הפוטנציאליים המתאימים.

 

בידול עסקי בעזרת מחיר זול

 

אחד הפרמטרים שמעניינים לקוחות במיוחד הוא עניין המחיר. לכן, בידול עסקי יכול להתבצע גם באמצעות מחירים. עסק המציע מחירים זולים ואטרקטיביים במיוחד, ימשוך לקוחות רבים המחפשים מחירים זולים. חשוב לציין שכאשר מציעים תמחור נמוך, יש לקחת בחשבון את העלויות וההוצאות החודשיות והשנתיות כדי שהעסק לא יגיע למצב של הפסדים.

 

בידול עסקי בעזרת סגנון יוקרתי


בניגוד לבידול הנשען על מחירים נמוכים, ישנם עסקים שמבדלים את עצמם דווקא על ידי המראה היוקרתי והנוצץ. חברת רכבי פרארי למשל, פונה מראש ללקוחות שיש להם תקציב גדול, המעוניינים לרכוש את הרכב בשל הסטטוס היוקרתי הגבוה שהוא משדר. גם חנויות בגדי מעצבים רבות, כמו שאנל וג’יבנשי פונות אל הקהל היוקרתי יותר. יש לציין שיחד עם היוקרה מגיעה גם הציפייה הגבוהה מאוד לאיכות ולכן מוצר שפונה לקהל היוקרתי והעשיר יותר אמור להיות איכותי ביותר. 

 

בידול עסקי באמצעות טיפול ב”כאב” של הלקוח


דרך נוספת לבדל את עצמכם, היא באמצעות תכונות ומאפיינים של מוצרים או שירותים המדברים לבעיה או כאב מסוים שיש ללקוח. כלומר, הם מהווים פתרון להתמודדות מסוימת של הלקוח. כך למשל, מרפאת שיניים המציעה טיפול ללא כאב, תשכנע את הלקוח הפוטנציאלי לפנות דווקא אליה כדי לבצע טיפול שהוא חושש ממנו בעקבות הפחד מכאב. גם זימון תורים באפליקציה למשל תמשוך לקוחות שאינם מעוניינים לבלות שעות בהמתנה למענה טלפוני. 

 

בידול עסקי על ידי זמני שירות נוחים


עוד שיטה לבדל את עצמכם היא להציג את היתרונות שאתם מספקים הקשורים לזמני שירות שונים שהעסק מציע, כמו מהירות אספקה, שירות לקוחות זמין בשעות נוחות או שעות עבודה ארוכות. בלוח הזמנים העמוס שלנו כיום, עסק המבטיח חיסכון בזמן ומתחשב בזמנם היקר של לקוחותיו, הוא עסק שישיג לקוחות רבים.

 

בידול עסקי באמצעות אחריות


סוג בידול זה כולל אחריות על המוצר או השירות שהעסק מציע, והבטחה של מתן פתרונות במידה והלקוח אינו מרוצה. קיימים סוג אחריות שונים כמו אחריות לתיקון, החזר כספי במידה והלקוח לא אהב את המוצר לתקופה מסוימת, תקופת ניסיון ועוד. כל אלה מעניקות ללקוחת מסגרת ביטחון אשר גורמת לו לסמוך על העסק ולרצות לבחור בו יותר מאשר עסקים שאינם מציעים את שמיכת הביטחון הזו. 

 

בידול עסקי על ידי ניסיון מוכח


אומרים שאין חכם כבעל ניסיון, ואכן אנשים יעדיפו פעמים רבות לפנות לאנשי מקצוע שיש להם ניסיון רב בתחום. עסקים המציגים את שנות הוותק הרבות שלהם ומוכיחים ניסיון ושירותים מעולים על ידי ביקורות טובות מלקוחות קודמים, מצליחים לבדל את עצמם מול מתחרים חדשים שהידע והניסיון שלהם מצומצם.

 

בידול עסקי באמצעות מיתוג

 

בידול עסקי בא לידי ביטוי גם בהיבט הוויזואלי. רושם ראשוני חשוב מאוד בבניית המוניטין של העסק. לקוחות נמשכים לעיצוב ייחודי ואסתטי כמו גם לפרסום מסקרן ומעניין. כל אלו צריכים לבטא את הערכים והזהות של המותג. לצד עיצוב פנים מרשים של בית העסק שלכם, חשוב מאוד שתשקיעו גם בכל הנוגע לעיצוב מוצרי דפוס כגון פליירים וברושורים, כרטיסי ביקור, מדבקות ממותגות המיועדות לאריזות המוצרים ופוסטרים ושילוט. כמו כן כדאי להשקיע גם בפרסום אינטרנטי ולבצע פעולות פרסום שימשכו לקוחות כמו הגרלות, תחרויות שונות ועוד. ניתן גם לבצע עיצוב של מוצרים בהתאמה אישית, עם צבעים המזוהים עם העסק והלוגו שלכם. כל אלו יסייעו לכם לבלוט מעל המתחרים בתחום. 

 

מה חשוב לבדוק לפני ביצוע בידול עסקי?

 

לפני שתתחילו ליישם את סוגי הבידול השונים כדי לראות מה הכי יתאים לעסק שלכם, מומלץ לבדוק:

 בדיקה מול המתחרים

חפשו ברשת את המתחרים שלכם, ובדקו  את כל היתרונות הקיימים אצלכם מולם. האם היתרונות הקיימים אצלכם ואלו שחשבתם להוסיף קיימים כבר אצל המתחרים? מה תוכלו לעשות שהמתחרים כבר לא עשו?. על ידי בדיקה של המתחרים תוכלו לפסול סוגי בידול שונים שכבר קיימים אצלכם, כך תוכלו להתרכז בבידול מיוחד ואישי לכם ולפרוח בתחום. 

 

בדיקה מול הלקוחות

לפני כל תחילת בידול עסקי מסוים, כדאי לשאול את הלקוחות שלך מה הם חושבים על השינוי הזה שיכול להיות שיתרחש בעסק. האם לדעתם בידול שכזה יענה על השאלה” למה כדאי לבחור את העסק שלנו על פני המתחרים?” האם היתרון הזה באמת חשוב ללקוחות? האם הוא מעניק להם ערך מוסף?
עוד אודות ניהול קשרי לקוחות>>

כאשר אתם משוכנעים שהבידול שבחרתם הוא המתאים ביותר, נסו ליישם אותו באחד מערוצי הפרסום, הקיימים כבר לעסק, ומדדו האם הבידול הנ”ל אכן משפיע לטובה על העסק ומגביר את פרסומו בתחום.

צעדים ליצירת בידול עסקי

עסקים רבים המעוניינים ליצור לעצמם בידול, תוהים לעצמם איך עושים את זה. אז הנה כמה צעדים שחשוב לבצע:

סוג העסק- ראשית עליכם להחליט מהי המומחיות בעסק שלכם. נסו להעריך מה חשוב לכם בעסק וכתבו את נקודות החוזק והחולשה שלכם.

בצעו מחקר על קהל היעד שלכם-  בחנו את המאפיינים הדמוגרפיים של קהל היעד כמו גיל, מין, תחומי עניין, השכלה ופרנסה, ובדקו מהם הצרכים של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם. כך תוכלו להחליט כיצד לפנות לקהל היעד ומה באמת מעניין אותו. 

השוני של העסק מאחרים – בשלב הבא חשבו היטב מהם הדברים שהופכים את העסק שלכם לשונה מעסקים אחרים. האם המחירים שלכם זולים יותר? האם המוצרים או השירות שלכם ייחודים? האם אתם מעוניינים ליצור בידול עסקי באמצעות בנייה של מוניטין ותדמית מסוימת סביב המוצרים והשירות?
כל עסק יכול למצוא הבדל מסוים בין המתחרים, ואם אין כזה אז צרו הבדל. בדקו מהו סוג הבידול העסקי שהכי מתאים לכם ופעלו לפתחו. 

ספרו את הסיפור של העסק שלכם–  כשאתם מספרים את הסיפור הייחודי שלכם, אתם יכולים לבדל את עצמכם מהמתחרים. חשוב מאוד שסיפור הקמת העסק יכיל את החזון והערכים שלכם. סיפור ההקדמה יכול להופיע באתר האינטרנט שלכם וברשתות החברתיות, והוא יהווה צעד חשוב באסטרטגיית הבידול העסקי שלכם.

במידה ואתם בכל זאת מרגישים שאתם לא בטוחים מה לעשות, תמיד מומלץ לפנות ליועץ עסקי. יועץ עסקי יגיע ויחד איתכם יאתר את הנקודות בעסק שאותם ניתן לקחת וליצור מהן בידול עסקי איכותי ומקצועי שישפר את מוניטין העסק שלכם ויגדיל את מאגר הלקוחות שלכם. 



פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו