לא מעט סימנים יכולים להתגלות לעיניו של בעל עסק שיסמנו עבורו מצב בעייתי של קריסת העסק שלו – חובות שמצטברים, הכנסות שלא מגיעות, לקוחות חדשים שלא חשופים לעצם קיומו של העסק והוצאות שעולות בהרבה על ההכנסות. מי שמקים עסק רוצה, בדרך כלל, להצליח ולהיות מוכר בתחום העיסוק שלו וכשזה לא מצליח אי אפשר לעצום את העיניים ולהמשיך כרגיל כאילו כלום לא קורה. חשוב מאד לעצור, לבצע הערכה מחודשת ולהבין לאן מועדים פני הדברים – האם הגיע הזמן לסגור את העסק ולהבין שהמצב לא ניתן להצלה, או שפונים לאיש מקצוע שיסייע לנתח את המצב ולהמליץ מה לעשות ואיך להרים בחזרה את הראש מעל לפני המים.
יועץ עסקי הוא הכתובת הנכונה לפנות אליה מיד כשמתחילים להרגיש שיש ירידה בתפקוד העסק. אין צורך להמתין ולא כדאי לנסות לפתור את הבעיות לבד. יועץ מקצועי שכזה יכיר את כל האספקטים שקשורים בניהול של עסק וביחד עם בעל העסק והעובדים יוכל לבצע ניתוח מעמיק של כל אלמנט ואלמנט. המסקנות עשויות להפתיע גם את מי שחושב שהוא מכיר את העסק לעומק – הוצאות שאפשר לוותר עליהן וכך לחסוך לא מעט, פעולות שיווקיות לא ממוקדות שבוצעו ולכן לא הביאו לקוחות או מחירון לא עדכני. מעבר להיותו איש מקצוע שזו ההתמחות שלו והוא לבטח מנוסה ומיומן – יועץ ארגוני יהיה דמות אובייקטיבית שיהיה לה קל יותר להגיש ממצאים שייתכן ובעל העסק בעצמו לא רואה.
מה יבדוק היועץ הארגוני?
אחרי שפונים ליועץ מקצועי אפשר להרגיש שנמצאים בידיים טובות והוא ידאג, ביחד עם בעל העסק לשיפור המצב. להלן כמה נתונים ופרטים שהוא יבחן לעומק לפני שיגיש את הממצאים וההמלצות שלו לתהליך ההבראה של העסק-
- התנהלות כללית של העסק – כמה עובדים מועסקים? האם כולם מוצדקים ולכולם יש סמכויות?
- התנהלות מול רשויות – בחינה של התשלומים למדינה, וידוא שהעסק מוגדר נכון ומדויק בפני רשויות המיסים.
- תהליך הייצור או תהליכים שמתרחשים על בסיס קבוע – מה העלויות שלהם, איך אפשר לשפר או לצמצם הוצאות.
- שירותים שמוצאים למיקור חוץ – האם יש כאלה, מדוע הם לא מבוצעים בתוך העסק ואיך אפשר לצמצם את העלות שלהם.
- חומרי גלם ומלאי – במידה ומדובר במוצרים פיזיים.
- איך מתנהל השיווק של העסק, האם השיווק מצליח להגיע ללקוחות פוטנציאליים או לקהל יעד שעשוי להתעניין במוצרים או השירותים.
- שגרה כספית – האם יש פזרנות או שמירה אדוקה על ניהול ספרים ותזרים?
בעזרת ניתוח של כל הנושאים האלה, מה שלא תמיד בעל העסק יכול לעשות בעצמו – אפשר יהיה בקלות רבה יותר להפנות את האצבע למה שיש לו תרומה גדולה יותר או פחות למצב הבעייתי של העסק. השלב הבא יהיה קביעת תכנית ההבראה שתתאים לבעל העסק ולעובדים, קביעת לוח זמנים לשינויים שונים וכמובן הצבת מטרות ברורות, הדרגתיות וכאלה שאפשר יהיה גם להשיג אותן בטווח הקצר וביחד הן יסייעו לבעל העסק לצאת מהקריסה בטווח הזמן הארוך מעט יותר. החוכמה האמיתית היא להבין שיש בעיה, לרצות לפתור אותה בדרך מקצועית וכמובן – לעקוב אחרי ההנחיות של היועץ.
תהליכי הבראה לעסקים במצב קריסה חייבים להיות מותאמים לכל עסק בנפרד. אי אפשר להסתייע בתכנית אחת אחידה לעסקים רבים, שכן אלה נבדלים זה מזה בשלל פרמטרים ונתונים – תחום העיסוק, מספר העובדים, ההתנהלות ועוד. תהליך מותאם של מעבר מקריסה להצלחה כרוך במקצועיות ההחלטות שבו וכמובן בביצוע מדויק של ורציני מצד כלל העובדים.