לכל דבר בעולם יש שם ויש לכך סיבה טובה.
שם הוא הנתון הראשון המבדל דבר אחד מדבר שני, שם הוא הדבר הראשון שמונע מאיתנו להתבלבל בין אנשים, מקומות וחפצים.
בעולם העסקי השם הוא לא רק מבדיל עסק אחד מעסק אחר, אלא במרבית הפעמים, הוא גם מהווה ייצוג מקדים של המוצר העסקי (זהות, מסר) והוא משמעותי מאד בתהליכי פרסום שיווק.
לאור חשיבות הגבוהה של שם העסק, תהליך הבחירה שלו צריך להיות מתוכנן כדי להשיג מקסימום יעילות והשפעה.

המרחק בין הצלחה לכישלון

העולם העסקי מאז ומעולם היה תחרותי ובעידן הדיגיטלי הנוכחי, התחרות רק התגברה עם ריבוי העסקים ועם התרחבות וגדילה אסטרונומית של אמצעי השיווק והפרסום. לכן, מומלץ להתייעץ עם יועצים לעסקים, לדוגמה ייעוץ שיווקי אשר ייעל את הפעילות השיווקית של העסק.
בעידן הנוכחי, בחירת שם יכולה להיות הבדל בין הצלחה לבין כישלון. חשוב שהשם לא יהיה פוגעני, שיהיה שם קל לביטוי, מקורי, קל לזכירה וברמה הכללית והראשונית יוצר רושם חיובי.

שם ומשמעויות עיצוביות

בעידן המודרני, הדיגטלי שבו תוכן, פרסומות ושיווק נמצאים כמעט בכל מקום, חשוב שהשם יתאים וישתלב גם בתוך הלוגו של העסק. אם השם הוא ביטוי מילולי של העסק הלוגו הוא ביטוי ויזואלי של העסק וחשוב ששניהם ישלימו אחד את השני מבחינה גרפיקה עיצובית.

גישה ישירה מול גישה עקיפה

בנושא של רמת הקשר בין השם לבין המוצר העסקי יש מספר גישות בהם שתים מרכזיות.
הגישה הראשונה והשכיחה יותר, דוגלת בכך שהשם צריך לשקף את המוצר, כך שכבר מהשם יהיה ניתן להבין מהו המוצר. לפי גישה זו, הקישור הישיר בין המוצר לשם,מגדיל את ההתמצאות של הלקוח ואת מהירות קבלת ההחלטה שלו ביחס לרצון שלו להתקדם עם בדיקת המוצר העסקי.
הגישה השנייה דוגלת בשם שאינו מייצג ישירות את המוצר כך שהוא יוצר סקרנות אצל לקוחות פוטנציאלים המבקשים לברר במה מדובר. ההנחה של הגישה זו היא, שלקוחות שכבר רכשו וימשיכו לרכוש את המוצר, השם כבר לא משמעותי ברמת ההשפעה שלו, אך השם ימשיך למשוך התעניינות חדשה כל הזמן.

הרשת ושם העסק

רשת האינטרנט היא זירת העסקים המרכזית היום ולשם העסק יש השפעה מהותית על איתור וזיהוי של העסק ברשת.
כל אתר אינטרנט יושב על כתובת המזהה אותו ברשת. עסקים רבים מבקשים ששם העסק יהיה בכתובת האתר כדי שיהיה קל לרשום בשורת החיפוש, קל לומר אותו ולכתוב אותו באמצעי הפרסום השונים.
סוגיה נוספת חשובה מאד הקשורה לרשת האינטרנט היא מנועי החיפוש, ככל שהשם יותר שכיח תוצאות מנועי החיפוש יניבו עסקים נוספים ויהיו קושי לקדם את השם במנועי החיפוש.

אז איך עושים את זה, איך לבחור שם לעסק?

להלן סדרה של פעולות שיש לבצע כחלק מהתהליך.
הערה!
הסדר המוצע הינו הצעה והוא ניתן לשינוי בהתאם למאפייני האישיים של העסק.

  1. החלטה על חיבור בין השם למוצר או על הכיוון ההפוך
  2. סיעור רעיונות של שמות עסק אפשריים כולל כיתוב שלהם באותיות אנגליות

הערה!
מומלץ מאד כי שלבים 1+2 יעשו יחד עם אנשים נוספים, חברים ובני משפחה, אנשי מקצוע בתחום הייעוץ העסקי והארגון העסקי. החידוד והייעוץ מבעלי הניסיון יחסוך הרבה כיווני שווא ויכוון את התהליך כולו לבחירת שם שיתן מענה לכל ההיבטים הנדרשים.

3. ביצוע חיפוש ברשת האינטרנט (מנועי חיפוש, רשתות חברתיות) אחר השמות שהועלו ובדיקה של שיוכים קודמים,            תוצאות של עסקים, מידע קשור ובכלל לראות מה מידת השכיחות של השם בחיפושים ובאתרים השונים.
4. התמקדות ב 2-3 שמות אפשריים ועבורם לפנות לאנשי קופי, גרפיקאים ואנשי תדמית בכדי להכין לוגו נלווה ומשלים.
5. ביצוע סקר, קבוצות מיקוד ולשמוע מהן התגובות לשמות, ללוגו ולצבעים שחוברו לשם.

החלפת שם קיים לעסק

לעיתים יש מצבים שעסק מעוניין או נאלץ לשנות את שמו, הסיבות לכך רבות. לעיתים, השם מזוהה עם תופעה שלילית (שאינה קשורה לעסק), לעיתים, העסק עובר שינוי מבחינת המוצר והשירות,או שהעסק מרגיש שיש צורך בשינוי כדי לסמן שינוי והתחלה חדשה ועוד.
בסיטואציה כזו, מרבית השלבים שתוארו קודם מתאימים גם לביצוע תהליך החלפת שם.
עם זאת, במקרה של החלפת שם קיים מומלץ, לפני שרצים לשנות את השם, לפנות לייעוץ עסקי כדי לבחון באמצעות עיניים חיצוניות וניסיון את ההכרח בפעולה הזו. ייתכן שניתן לבצע שינויים אחרים להשגת אותה תוצאה ולהימנע משינוי השם שמצריך תהליך מיתוג ושיווק מחדש.

סיכום

בחירת שם לעסק היא נקודת הפתיחה של עסק, השם מציג אופי, מסר ורעיון ולכן חשוב להשקיע זמן תכנון ובחירה.
השם אינו חייב להסביר ישירות את העסק או אפילו יכול להיות לא קשור מבחינה תוכן מילולית, אך הוא חייב להיות בעל משמעות המסבירה אותו ביחס לעסק.

ניתן תמיד להתייעץ עם חברות אשר בונות תוכניות עסקיות, לדוגמת חברת Advising אשר מתמחה במיקסום הרווח הכלכלי וההון האנושי בקרב עסקים קטנים ובינוניים.

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו