האם העסק שלך זקוק לביקורת פנימית?
האם האסטרטגיה העסקית של הארגון מביאה לתוצאות הרצויות? האם הארגון מצליח לעמוד ביעדים שהוצבו? האם הוא משיג את יעדיו ומטרותיו ביעילות?
התשובות לשאלות אלה הן מעמודי התווך המרכזיים של הפעילות העסקית ועליהן להיות מבוססות ומדויקות ככל הניתן. תהליך ביקורת פנימית יספק מידע מקיף הנוגע לשאלות אלה ואחרות כולל ניתוחים, הערכות והמלצות.
במציאות עסקית דינמית ומורכבת בה הארגון נדרש להיות קשוב לסביבה ולהתאים עצמו לשינויים במהירות, עליו לדעת לזהות ולאתר סיכונים מבעוד מועד על מנת למנוע אותם או להתגבר עליהם, להגדיר נהלי עבודה ברורים אך גמישים ולגבש מנגנוני עבודה יעילים.
כלי יישומי לשיפור והתייעלות
ביקורת פנימית היא כלי שניתן ליישום בידי מנהלי הארגון לשיפור פעילותו, היא מטמיעה גישה שיטתית ואובייקטיבית להערכה ובקרת איכות, שיפור האפקטיביות של תהליכים ניהוליים והשגת היעדים שהוצבו, כל זאת תוך ניצול יעיל ומקסימלי של המשאבים העומדים לרשות החברה.
תהליך ביקורת פנימית כולל מיפוי התהליכים העסקיים, איתור נקודות החוזק והחולשה כולל סיכונים אפשריים ובניית מערך בקרה פנימית הכולל יצירה והטמעה של תרבות ארגונית, כתיבת נהלים ארגוניים ועדכונם בהתאם לצורך, בניית נהלי עבודה, הגדרת תפקידים, אחריות וסמכויות ולמעשה מייצר תשתית בקרה ארגונית.
ערך מוסף לארגון
אם בעבר התמצתה פונקצית הביקורת הפנימית בביקורת חשבונאית או פיקוח פיננסי, בעשור האחרון חלה התפתחות שהעניקה לפונקציה זו משמעות רחבה יותר הנוגעת בכל רבדי החברה, והעבירה את מרכז הכובד של הביקורת הפנימית לזיהוי מכלול הסיכונים המעורבים בפעילויות העסק במטרה להבטיח יעילות מקסימלית בניהול והשגת המטרות הארגוניות.
למעשה, בראש ובראשונה מהווה ביקורת פנימית כלי תמיכה ארגוני המספק למנהלים כלים לניהול יעיל. עבור מקבלי ההחלטות היא מהווה שותף אסטרטגי מלא: היא מזהה סיכונים, מספקת נתונים והערכות, ניתוחים של חזקות וחולשות וממליצה על פתרונות.
היא מסייעת למקבלי ההחלטות בבחינת חלופות אסטרטגיות, בחירת האסטרטגיה המנצחת וביסוסה והערכה מחודשת, אפילו שינוי במידת הצורך – ביקורת פנימית מייצרת ערך מוסף לארגון.
איך התהליך מתנהל?
ביקורת פנימית איכותית דורשת יישום ידע רב ממגוון תחומים: כלכלה, משפטים, מערכות מידע, אסטרטגיה וניהול המשאב האנושי. בשל מורכבות תהליך הביקורת הפנימית מומלץ לתכנן וליישם אותו בשיתוף מספר גורמים מקצועיים – בעל מקצוע מהתחום הפיננסי – בדרך כלל רואה חשבון, ובעל מקצוע מהתחום הארגוני – יועץ ארגוני.
ייעוץ ארגוני מוסיף על הפן הפיננסי הבנה עסקית ואנושית וכן ניסיון בביצוע תהליכים וניהול שינוי ארגוני הנצבר תוך עבודת ביקורת מגוונת עם חברות שונות. יועץ ארגוני חיצוני שילווה את החברה מבטיח בחינה אובייקטיבית של הארגון, המתנהלת על פי סטנדרטים מקצועיים וקפדניים ואינה כפופה ללחצים תוך ארגוניים.
אנו ב-Advising נשמח להעמיד לרשותך את אחד היועצים הארגוניים המומחים והמנוסים שלנו שילווה את העסק שלך, יהווה שותף מלא בתהליך הביקורת הפנימית ויסייע לארגון ביצירת ערך מוסף בהתמודדות התחרותית בשוק העסקי.
קראו עוד: הגדלת רווחיות ב-3 צעדים מעשיים