הזדמנות וסיכונים בהקמת עסק חדש
הקמת עסק חדש טומנת בחובה קשיים ואתגרים הדורשים התייחסות טרם ההגעה למעמד עסק פעיל ומבוסס. ניתן להימנע מרוב הקשיים או לכל היותר לצמצמם וזאת באמצעות תכנון קפדני מראש וגיבוש תוכנית עסקית מפורטת.
הגדרת מטרות העסק, סקירת השוק בו הוא פועל ולמידת המתחרים הבולטים בשוק הינה הבסיס הראשוני עליו נבנה העסק.
כיום, הודות לזמינות המידע הניתן לכל דורש, קיימת תחרות עזה בתחומים עסקיים שונים. לכן ישנה חשיבות עליונה לתכנון מדוקדק של הפלטפורמה העסקית מאחר ובחינה יסודית שלה תוכל לאמוד את סיכויי העסק להצליח בעתיד. כך ניתן לעמוד על הפוטנציאל הגלום בהקמת עסק חדש טרם השקעת סכומי כסף נכבדים.
בסקירה שלפניך מספר דגשים עיקריים בכל הנוגע לתכנון מקדים.
ניתוח כוחות השוק
ביצוע ניתוח קפדני המזהה את המוצרים או השירותים המתחרים הינו אבן היסוד בכל הקשור להקמת עסק חדש ובניית תוכנית עסקית מגובשת ואפקטיבית. על בעל העסק העתידי להכיר היטב את מתחריו על מנת שיוכל לבסס לכל הפחות יתרון מהותי בודד, שיוכל להקנות לו יתרון של ממש בהשוואה למתחריו. היתרון התחרותי יכול להיות מבוסס על מחיר, איכות המוצר, נגישותו וכיוצא בזאת.
הכרת המתחרים עשויה לחשוף את החולשות הטמונות במוצר או ברעיון העסקי העתיד לקום, עובדה המאפשרת לבעל העסק להיערך בהתאם מבעוד מועד. בנוסף, ניתוח שוק קפדני יכול להצביע על רצון הצרכנים הפוטנציאליים. בעזרתו ניתן למפות את צרכיהם, מוכנותם לשלם והרגלי הקנייה הרווחים.
יש לוודא טרם תחילת הקמת העסק כי יש ביכולת בעל העסק לגייס את ההון ההתחלתי הדרוש לבניית ותפעול העסק בתקופתו הראשונית. יש לבחון את מסגרות האשראי הרצויות בסיוע איש מקצוע מאחר ומחסור בהון ‘נזיל’ הינו הסיבה הנפוצה ביותר לכישלון עסקים בשנותיהם הראשונות.
בנוסף לגיוס ההון יש לבחון אלו משאבים נוספים נדרשים על מנת להתחיל תהליך של הקמת עסק. יש לבחון בכל רמה תפעולית מהו היקף ההשקעה הנדרש על מנת להגיע לרמה מינימאלית של תפוקה יצרנית. הדבר נכון גם במציאת פתרונות לניהול ואחסון המלאי וכן לבניית מאגר לקוחות ממוחשב.
משאב נוסף הוא שירותים חיצוניים חיוניים כגון עורך דין ורואה חשבון האחראיים על המעטפת החיצונית של העסק ומחזיקים בידע שלרוב אינו קיים בקרב הבעלים.
יש לגבש תוכנית שיווקית מפורטת הכוללת מחקר פלח השוק והקצאת תקציבים ייעודיים לשם כך. התוכנית השיווקית מהווה למעשה תוכנית מסגרת הכוללת אסטרטגית מכירות, ניהול הלקוחות ושימורם. בנוסף, יש ליצור קשר עם אנשי מקצוע הבקיאים בתחום לקבלת ייעוץ עסקי רלוונטי או לחלופין להפנות את הפעילות השיווקית לגורם חיצוני.
גיבוש תוכנית עסקית
כל הדגשים שהוזכרו לעיל הינם אבני יסוד עליהם מושתתת התוכנית העסקית. מטרתה של זו, הינה ליצור תמונה כוללת של מבנה העסק, ופירוט שלבי הקמת העסק החדש לרבות לוחות זמנים, עלויות ותחזית עתידית של ההכנסות הצפויות מפעילותו.
כל אלו, בנוסף לתכנון של חזון ואסטרטגיה בעבור החברה, יכולים לשמש כמנוף להתקדמות עסק חדש ולהבטיח את בטחונו ושגשוגו.