שביעות רצון העובדים לשגשוג העסק
הגורם האנושי הוא פעמים רבות אבן היסוד להצלחתם של עסקים. כדי להבטיח את שביעות רצונם של העובדים בעסק לאורך זמן דרוש מתן תשומת לב מספקת ומתמדת לנושא. תרבות ארגונית הרואה לנגד עיניה את העובדים כחלק בלתי נפרד מהצלחתו של העסק ואת שביעות רצונם ושגשוגם האישי כאחת ממטרותיו המרכזיות תיצור עסק שעובדיו תופסים ערכים ארגוניים שלו כחלק ממערך הערכים שלהם עצמם ותאפשר לרתום אותם למטרותיו באופן שייטיב עימו מאוד.
ייעוץ עסקי המבקש לשפר את תפקודו של העסק על ענפיו השונים ייתן דגש לשיפור ושימור שביעות רצון העובדים בעסק מתוך הבנה של חשיבותה הקריטית להצלחתו בהגשמת מטרותיו ויעדיו.
איך משפרים את שביעות רצון העובדים?
כדי לפצח את הגורמים בעלי ההשפעה על שביעות רצון העובדים יש להבין תחילה מהם הדברים המניעים עובד להצליח בעבודתו ואף לבחור בה מלכתחילה.
ראשית, חשובה ההבנה כי הגורם הכלכלי – עבודה לשם השתכרות ופרנסה, הינו גורם חשוב אך לחלוטין לא יחיד בבחירות התעסוקתיות שמבצע העובד ובשביעות רצונו ממקום עבודתו.
נוספים אליו גורמים מהותיים נוספים אשר לעיתים אף יעלו עליו בחשיבותם. גורמים כגון סביבת העבודה האנושית בארגון, סביבת העבודה הפיזית, הביטחון התעסוקתי הקיים בעסק יחד עם אפשרויות לצמיחה אישית באמצעות פיתוח מנהלים ועובדים.
כדי למפות את הגורמים הרלוונטיים של שביעות רצון העובדים בארגון ספציפי יש לאבחן את הרכב עובדיו. ארגון המורכב ברובו מעובדים גברים צעירים עשוי להזדקק לכלים שונים בשימור שביעות רצון עובדיו מארגון המורכב ברובו מנשים חרדיות.
שיפור שביעות רצון גם בתקציבים נמוכים!
לאחר מיפוי הצרכים של העובדים יש להתוות אסטרטגיה מתאימה לשיפור המענה שנותן הארגון לצרכים אלה תוך התחשבות במבנה ההוצאות של הארגון. פעולות רבות המביאות לשיפור משמעותי בשביעות הרצון של העובדים אינן מתבטאות בהוצאה כספית משמעותית.
לדוגמה, ארגון המזהה כי עובדיו מייחסים חשיבות מרובה לחיי החברה הנוצרים בארגון וכי לאלה חשיבות רבה בשביעות רצונם יכול להפעיל מנגנון של שיטת חבר מביא חבר בגיוס עובדים וכך להעתיק את המעגלים החברתיים של העובדים מחוץ לארגון לתוכו. כל זאת ללא עלות משמעותית.
כדי להבין טוב יותר מה גורם לעובדיו להיות ממרוצים על הארגון להכיר אותם טוב יותר. זאת ניתן לעשות באמצעות מדיניות ארגונית המעודדת הצפת בעיות והצעות לשיפור במעלה הסולם ההיררכי וכן הנהגה של סקרי שביעות רצון תקופתיים.
המשימה העומדת בפני הארגון הינה יצירת מכלול של גורמים בזכותם העובד יהיה מרוצה מעבודתו. אין זה אומר שכל גורם צריך להיות מושלם. לדוגמה, חברות סטארט אפ שמתקשות להציע לעובדים תגמול כספי המתחרה בחברות הגדולות מציעות להם סביבת עבודה מאתגרת ודינאמית לצד אופק קידום רחב בצמוד להצלחתו של הארגון. יכולתה של ההנהלה לגבש הבנה לגבי יתרונותיו היחסיים של הארגון ביצירת שביעות רצון אצל העובדים היא קריטית לשימור עובדים מרוצים בארגון לאורך זמן.
קראו עוד: פיתוח עובדים – מפתח להצלחה שלך!