אבחון ארגוני נכון, הוא השלב המרכזי ביותר בפתרון כל בעיה. הדבר נכון במיוחד בתחום כמו ייעוץ עסקי, אשר נועד לטפל בבעיות מורכבות ושונות זו מזו.
לדיוק האבחון משמעות קריטית בפתרון קשיים כלכליים וארגוניים בכל חברה ובהובלתה להתייעלות.
אבחון ארגוני הינו שם כללי לסך הפעולות שמטרתן למפות ולאתר קשיים ומערכות נגועות בארגון, תוך זיהוי ‘תמונת מצב’ מדויקת, לשם עיצוב פיתרון בהתאמה אישית.
כדאי לקרוא על תפקידו של היועץ הארגוני, ומתי יודעים שזקוקים לו
תהליך האבחון מתמקד בכמה מישורים, המרכזיים שבהם הינם:
- בחינת תהליכי קבלת החלטות ויישומן (יחסי כוחות).
- איתור חולשות וחוזקות ברובד הכלכלי והתעסוקתי.
- בדיקת היחסים החיצוניים של הארגון ואופן התנהלותו מול לקוחותיו וספקיו.
חשיבות אבחון ארגוני להצלחת התהליך בארגון הנה קריטית. אבחון לא מקצועי יסיט את החברה מהמסלול הדרוש לה, על מנת להגיע ליעדים שהציבה לעצמה, ואף עלול להביא לנזק חמור ברמה הכלכלית ובהון האנושי.
אבחון שגוי – כיצד הוא עשוי להזיק?
נאמר וחברה נמצאת בקשיים כלכליים ונאלצת לקצץ בעלויות, אם בתהליך אבחון ארגוני נקבע, באופן מוטעה, כי הבעיה טמונה בעלויות העובדים, הרי שרבים יאבדו את עבודתם וסביר כי החברה תעמוד בפני קושי דומה בעתיד.
אבחון חכם במקרה זה, יעריך את עלויות וביצוע העבודה, ייבחן את המוצר (או השירות) ויקבע כי שינוי מרכיב במוצר ומיצובו מחדש יאפשר את ההליך מבלי לגרום לנזק כלכלי ותדמיתי.
השלבים של אבחון ארגוני
השלב הראשון של תהליך אבחון ארגוני יתבצע בשטח, במשרדי החברה, לאורך הזמן הדרוש להיכרות עם תחומי הפעילות של הארגון ואופן התנהלותו. במהלך תקופה זו תיבחן ההתנהלות במחלקות השונות במסגרת שעות העבודה, ייבחנו דוחות רלוונטיים וירואיינו ראשי מחלקות ואנשי מפתח בארגון.
בשלב השני, נעשה שימוש במשאב היקר ביותר בכל ארגון – הסגל. צוות העובדים, אשר מניע ומבצע את החלטות ההנהלה, מהווה אבן דרך חשובה בהליך האבחון.
מחקרים מוכיחים כי הסגל מטיב להכיר את הארגון וליקוייו, במידה רבה יותר מקודקודיו. יתר על כן, רבים מהפתרונות הטובים ביותר, מגיעים היישר מהצוות.
לשיטת פעולה זו יתרון נוסף וחשוב – פעמים רבות הסגל חפץ ומעוניין להביע את עמדתו. כאשר מאפשרים לו להשמיע את קולו, הרי שנהנים הן מהפיתרון והן מהמוטיבציה המחוזקת של העובד.
כיום, רבים מהמעסיקים כבר השכילו להבין כי עובד שנמנע ממנו לבטא את דעותיו ולקבל החלטות עצמאיות במסגרת תפקידו, הינו עובד פחות יעיל. אי לכך, השיטה הטובה ביותר ליישם את השינויים היא מלמטה למעלה. שינוי ארגוני שנוצר בשיתוף עם צוות העובדים, הוא בעל הסיכויים הטובים ביותר להצליח.
במסגרת שלב זה ובשלבים הבאים אחריו, צוות העובדים והמנהלים ישתפו פעולה בתהליך אבחון הבעיות והקשיים מחד ומציאת פתרונות וניצול הזדמנויות מאידך.