מהו מבנה ארגוני וכיצד יועיל לעסק שלכם?

על מנת שנוכל לדעת לנהל עסק נכון, ארגון, חברה, או משרד – חשוב להבין מהו מבנה ארגוני וכיצד הוא יכול להועיל לקצב העבודה, איכות העבודה, פיתוח עסקי ורווחיות העסק.

מבנה ארגוני משמש הבסיס לכל עסק, וזאת כי בעזרתו ניתן להרכיב את קשרי הגומלין בארגון, לחלק נכון את התפקידים, להבדיל בין המחלקות ולנתב את התנועה בארגון.

המבנה הארגוני נמצא על מנת לייעל את התנהלות בארגון והוא מושפע ממגוון שיקולים כאלה ואחרים.

אך לפני השיקולים והפוליטיקה המאפיינים כל ארגון, עסק או חברה, חשוב להבין מהו מבנה ארגוני בסיסי. מבנה ארגוני בארגונים גדולים כגון: חברות ממשלתיות, חברות תקשורת, חברות שירות גדולות מפעלים וכדומה, יורכב בדרך כלל מפירמידה בה המנכ”ל בראש, לאחריו סמנכ”ל או מזכיר, דובר חברה העובד במקביל לסמנכ”ל, ומתחתיהם מספר מחלקות שלכל מחלקה מנהל מחלקה.

בעסקים קטנים יותר כגון: חנויות, בתי קפה, מכוני כושר, קניונים ועוד – נפגוש מבנה ארגוני דומה, אך זה יהיה מחולק למנכ”ל בראש הפירמידה, סמנכ”ל תחתיו, מנהל תפעול, מנהל רשת, מנהלי אזור, מנהלי סניפים ואחמ”שים האחראים על צוותי עובדים ומוכרנים.

חלוקת עבודה בארגון

מתחת לרובד הראשוני של מבנה ארגוני קיימת גם חלוקת תפקידים בארגון. חלוקת העבודה מתבססת על מספר בסיסי עבודה עיקריים: חלוקה על בסיס תהליך, חלוקה על בסיס לקוחות, חלוקה על בסיס פונקציונאלי, חלוקה על בסיס מוצר וחלוקה על בסיס גיאוגרפי.

חלוקה על בסיס מוצר מחולקת לפי סוגי מוצרים: אם מדובר על סופר גדול אזי העבודה תחולק למחלקות כגון מחלקת בשר, גבינות, מחלקת מזון יבש, יינות וכדומה.

חלוקה על בסיס פונקציונאלי מחולקת לפי תחומי פעילות: אם אנו עובדים בחברת הייטק החלוקה תעשה לפי תחום פעילות לדוגמה שיווק, ייצור, פיתוח עסקי, משאבי אנוש וכדומה.

חלוקה על בסיס תהליך אופיינית בעיקר למפעלים או מקומות בהם נעשה תהליך ייצור: אם מדובר במפעל או סטודיו לעיצוב בגדים, או למשל – קו ייצור מזון, החלוקה תהיה משימתית כמו למשל מחלקת עיצוב, תפירה, גזירה, אריזה מיון ועוד.

חלוקה על פי בסיס גיאוגרפי נפוצה ברשתות גדולות כמו למשל: רשתות אופנה, רשתות מזון, ריהוט, בנייה ואפילו צבא. בארגונים מסוג זה תחולק העבודה לפי אזורים שלכל אזור נוכל למצוא מנהל אזור.

חלוקה על בסיס לקוחות נפוצה בארגונים המספקים שירותים כמו למשל: חברות סלולר, קופות חולים, בנקים, חברות אשראי וכדומה. כאן יחולקו המחלקות והמנהלים לפי סוגי הלקוחות – לקוח עסקי, שימור לקוחות, לקוחות פרטיים ועוד.

חלוקת משימות במבנה ארגוני

אחת הדרכים הטובות ביותר לחלוקת משימות בכל עסק היא התבססות על מבנה ארגוני קיים. חלוקת משימות מגיעה לבזר סמכויות ולחלק את המטלות בין העובדים השונים בארגון על מנת שאלה יוכלו לנהל את העסק בצורה טובה יותר.

בדרך זאת כל אדם בארגון, בעסק או בחברה לומד את תפקידו על הצד הטוב ביותר לאחר שהוכשר לכך על ידי המנהלים שקיבלו הדרכה מחברת ייעוץ עסקי המעבירה למנהלי הארגון כלים להכשרת עובדים וחלוקת סמכויות.

איך מחלקים ובונים מבנה ארגוני?

כל עסק, בינוני קטן או גדול, חייב על מנת להצליח לנהל עסק נכון כראוי, להבין מהו המבנה הארגוני שלו ולחלק נכון תפקידים. גם אם מדובר בעסק הקטן ביותר, כמו למשל דוכן פלאפל שכונתי – תמיד חייבת להיות היררכיה וחלוקת תפקידים על מנת שהעסק יעבוד כמו שצריך.

את המבנה הארגוני הנכון יכול לבנות ולתכנן בשבילכם יועץ עסקי. בשירותי ייעוץ עסקי תוכלו להבין מהו המבנה והחלוקה הנכונה ביותר לעסק שלכם.

שאלות? אל תהססו ליצור איתנו קשר אישי!

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו