פתיחתו של עסק חדש מביאה עמה התרגשות רבה, היא מלווה במוטיבציית שיא וברצון כנה וממשי להתפתח, לצמוח ולהגיע לעצמאות כלכלית.

לכן, לצד החלומות הגדולים, חשוב לגבותם עם נתונים מסודרים ולכלכל את הצעדים הנדרשים באופן שקול ונכון. זוהי גם מטרתה של התוכנית העסקית אשר ממפה את כל הנתונים הנדרשים, וכן היא יוצקת אל תוך החלומות יעדים ממשיים.

במאמר הבא נבקש לדון בפתיחתו של עסק חדש מתוך השקפת עולמו של איש מקצוע חשוב וחיוני לא פחות לעסקכם – רואה החשבון. בניגוד לסברה הרווחת, רואי חשבון אינם רק עוסקים בשיקוף הפעילות הכלכלית של עסק קיים, והם מספקים ליווי וייעוץ פיננסי לעסקים בתחילת דרכם.

יצירת תכנית פיננסית

לתוכנית העסקית חשיבות רבה בגיבוש יעדים ובהבנת המשאבים והדרכים להשגת המטרות. היא מגדירה מיהם הלקוחות, מהו אופיו של השוק, מיהם הספקים, מה יהיה הסד"כ של בית העסק ועוד. אולם לצדה של התוכנית העסקית, יש לתכנן במקביל, או מיד לאחריה, תכנית פיננסית מלאה ומעמיקה.

התוכנית הפיננסית מעמיקה את נקודת ההסתכלות על הפן הניהולי-החשבונאי של בית העסק. כיצד מתמחרים את המוצר? או את השירות? כמה עולה להפיק את אותו מוצר / שירות? כמה עולה לייבא חלקי חילוף למשל? או לשנע עובדים ואנשי צוות טכניים עבור מוצר שירותי מסוים?

ביצירת תכנית פיננסית, אנו יוצרים מנגנון ברור ונהיר לכול שמונה כיצד הדברים מתבצעים, מה נדרש בכל שלב ושלב ומה העלויות הכרוכות בכך.

סקר שוק – מתוך היבט התמחור

קיומה של התוכנית הפיננסית תאפשר לנו להבין בכמה אנו מתמחרים את השירות, ויתרה מזאת – היא תענה לנו על שאלה מהותית: עד כמה אנו יכולים להתחרות בשוק הקיים? האם באפשרותנו לשבור שוק? או אפילו להציע טווח מחירים אטרקטיבי מעט יותר?

מטרתו של סקר השוק היא לא רק לבחון אם ישנו קהל לקוחות ה'ממתין לבשורה', כי אם להבין כיצד אנחנו נערכים לכך, עם איזו הצעה, וכיצד נגיע לאותם קהלים; האם אנו עומדים פה אל מול מכונות שיווק מיומנות המשקיעות אלפים ועשרות אלפים? או שמא נוכל להיכנס כשחקן בולט לכל דבר ועניין.

בניית תחזיות כלכליות

מטרתו של רואה חשבון היא לא רק לשקף פעילות פיננסית, כי אם לחזות ולהבין לאן נושבות הרוחות בטווחי זמן קצובים. כמובן, בגדר האפשרי באמצעות נתונים קיימים.

כחלק משלביה ההמשכיים של התוכנית הפיננסית, יש לבנות תחזיות לשנה הראשונה, לשנתיים, לשלוש ואף ל-5 השנים הראשונות לקיומו של בית העסק.

מדובר בשלבים קריטיים וחיוניים לקיומו של בית עסק, שלבים אשר יכולים במידה רבה להכתיב את הישרדותו. מהן כמות העסקאות שאנו צריכים להגיע אליהן? לשרטט קווים אדומים ברורים ונהירים. מהו הסכום הממוצע שצריך להגיע בכל עסקה? החל מאיזה שלב נגייס עובדים? ומאיזה שלב נתחיל לשווק את השירות? או להגדיל תקציבים לצרכים שיווקיים.

נסכם זאת כך: בכל נקודת זמן, אל לנו להיכנס לניחושים או לחשב מסלול מחדש. עלינו לדעת בדיוק כמה צריך למכור, מהי כמות המכירות, ולמצוא את נקודת האיזון; מושג שמשמעו כי אנו צריכים לשם הדוגמה, למכור 1,000 יחידות על מנת שנכסה את ההוצאות לרבות הפרשת ה'משכורת' לבעל העסק.

היכרות עם מושגי בסיס

כל בעל ובעלת עסק, מוטב יהיה שיבינו את העולם הפיננסי העומד מאחורי העסק, גם אם לא יעסקו בו באופן ישיר.

ברור לכול כי מטרתו של רואה החשבון היא לקחת את המושכות, ולנהל את העסק בהיבטיו הפיננסיים; אולם לצד זאת, ידע הוא כוח, ואמרה זו איננה בגדר קלישאה, כל שכן כאשר מדובר בעסק בשנותיו הראשונות.

מהן הוצאות קבועות? מהן הוצאות משתנות? מהם האחוזים של הרווחיות? מה זה רווח גולמי? ומנגד מהו רווח תפעולי? כיצד מחושבים המיסים במדינת ישראל? ומיהן אותן רשויות להן אנו חייבים במס? איך משלמים למע"מ וכמה משלמים? כיצד פועלים אל מול מס הכנסה?

ישנו מידע רב הקיים ברשת, וכן אלו הם גם מושגים שניתן ללמוד צעד אחר צעד, בעבודה המשותפת אל מול רואה החשבון של בית העסק.

היכן אנו משקיעים את הכסף שלנו?

או במילים אחרו – האם זוהי הכנסה או לא? התשובה לכך טמונה בתחום שבו אנו מספקים את השירות.

אם מדובר בענף הבנייה, הרי שמומלץ ונבחר ברכב המסוגל לתנאי שטח מסוימים. במקרים אלו זוהי הוצאה המיועדת לצרכי העסק. מנגד, אדם המגיע לעבודה משרדית, אין זה משנה באיזה רכב ישקיע ובאיזה סכום יבחר.

מכונת קפה לשם הדוגמה – האם אנו משקיעים בה כיוון שאנו עשויים לארח לקוחות פוטנציאליים? או אולי משקיעים? אדם פרילנסר המספק את עבודתו לבדו מן המשרד או מן הבית, לא יוכל לראות בהוצאה שכזו ככזאת המחזירה את עצמה.

השורה התחתונה היא מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. אם יש לנו ב'קופה' 100 אלף ש"ח; מוטב שנשאל עצמנו מה עלינו לעשות בהם כדי לייצר הכנסה נוספת.

היבטים מסוג זה, יכולים להיבדק גם על-ידי רואה חשבון, ואף לספק נקודת מבט נכונה יותר שכן ישנן הוצאות המוכרות על-ידי רשויות המס.

לסיכום

גם במקרים ובהם אין לנו היכרות מעמיקה עם העולם העסקי, הרי שעלינו לעמוד אל מול האתגר ולדבר את שפתו.

השורה התחתונה היא כי אנו מקימים עסק על בסיס מספרים, על בסיס נתונים. אנו מקציבים תקופות במהלכן עלינו לבחון את העסק, את פעילותו, הצלחותיו ואי-הצלחותיו. הכול מוכרח להיכנס אל תוך פריזמה של נתונים ומספרים.

הכתבה נערכה בשיתוף עם משרד רואי חשבון אדגר אגייב.

פנייה בווטסאפ חייגו עכשיו צור קשר
זקוקים לייעוץ עסקי? מוזמן להתייעץ איתנו